I 2009 ble det en litt annen nasjonaldagsfeiring enn vanlig. Et tømmertog hadde gått av sporet i Sverige, noe som gjorde at trafikken over Kongsvingerbanen stod. Utenlandstogene som ikke kunne vente ble omdrigert slik at de kjørte over Østfoldbanen istedet. Dette gjaldt blant annet TågAB's papirtog til Ranheim og noen andre tog, dette kunne vi ikke la gå fra oss.
Vi raste først ned til Kambo og var der i 06:30 tiden. Senere gikk kursen videre nedover mot Dilling og til slutt til Råde hvor vi avsluttet turen. Her kommer noen utvalgte bilder, klikk på bildet for å se det i større format.
Første tog ble søndagstoget Cargonet gt. 41976 som før siste ruteskift kom oppover fra Trelleborg og passerte etter ruta Kornsjø kl. 09:29. El 16 2211 trakk denne dagen.
Cargonets Gt. 41951, en gjenganger på Østfoldbanen, her trukket av 16 2202. Her fotografert på jordet nord for planovergangen ved Dilling stasjon. Toget gikk Alnabru - Gøteborg tirsdager - fredager og søndager. Toget står fortsatt oppført i de grafiske rutene for Østfoldbanen
Nede ved Råde, nærmere bestemt ved Ørmen blokkpost sør for Råde fikk vi knipsa TågAB'en som gikk som vanlig med 1 stk. TMY og 1 stk. Rc 2.
Halden regionalen ved Haug nord for Råde. Kryssningsporet på Haug kan sees i bakgrunnen. Nordgående og sørgående regional bruker å ha kryssning her.
Cargonet El14 som løslok ved Haug. Det er stasjonert et El 14 lok i halden eller Sarpsborg, dette er for å kunne gi godstogene skyvehjelp opp Tistadalsbakken i fra Halden stasjon.
Peterson Rail AB er blitt mer og mer å se. Først gikk de til innleie av 2 TMZ og begynte å kjøre tømmer og flis både til egen produksjon og for andre oppdragsgivere. De har også leid inn to NSB El 18 som byttes ut med jevne mellomrom. I 2010 fikk de også sine første Bombardier Traxx innleid fra Railpool. Her er nordgående tømmertog fotografert ved Råde stasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar